Motocykly v historii Zlaté přilby

V prvních ročnících startovaly motocykly sériové výroby mnoha značek domácí i zahraniční výroby, např. Indian, Harley, Douglas, Rudge, BSA, DKW, později i Jawa a další. Byly to především stroje silných kubatur, odlišné od dnešních speciálů. V roce 1927 začal vyrábět Angličan J. A. Prestwich stroje zn. JAP, které zakrátko smetly ostatní konkurenci. Postupem času jejich vývoj ustrnul, pokusy o vývoj jiných speciálů ztroskotaly. V roce 1956 konstruktér Jaroslav Simandl přišel s motocyklem ESO 500 cm3. Od roku 1964 se prodával pod značkou Jawa. V roce 1977 byla uvedena do sériové výroby Jawa s čtyřventilovou hlavou. JAWA se snažila získat ty nejlepší jezdce do svého továrního týmu, kde jezdili vedle našich nejlepších závodníků např. Barry Briggs či Ole Olsen. Vedle strojů zn. JAWA se objevovaly na pardubické ploché dráze i stroje konkurenčních výrobců, např. Wesley nebo GR.

Plochodrážní motocykl

Je naprosto odlišný od běžného silničního. Má široká řidítka, užší přední kolo a širší zadní, kvůli širšímu záběru. Motor je čtyřdobý jednoválec s čtyřmi ventily na válec a výkonem 48 – 50 kW. Jezdí na methylalkohol (kvůli lepšímu chlazení), má velkou akceleraci a krátký vrcholný výkon. Motocykl pro klasickou plochou dráhu má přímý převod, pro dlouhou a ledovou plochou dráhu má dvoustupňovou převodovku. Jeho hmotnost je 75 - 80 kg, má nepohodlné sedlo. Nemá brzdy, světla, klakson, startovací páku (startuje se roztlačením nebo otočením zadního kola), spínací skříňku, levou stupačku (pouze malou, zvanou „vaigl“) a zadní pérování.