10. ročník - 7.
září 1947
Po osmileté přestávce zavítalo do
Pardubic rekordních 120 tisíc diváků.
Na start nastoupilo 57 jezdců z 8 států, startovali
tentokrát jen ve třech třídách: do 600
cm3, 350 cm3 a 250 cm3.
Nově byl zaveden systém
opravných jízd. Mnoho
závodníků mělo zastaralé stroje,
docházelo k mnoha defektům a haváriím.
V popkovické zatáčce zahynul
pardubický jezdec Jaroslav Němeček. Zvítězil Hugo
Rosák na stroji JAP 600 cm3,
v těsném
závěsu za ním dojeli Karl Killmeyer z Rakouska a
pardubický závodník Miloslav
Špinka.
Hugo
Rosák
(1916 - 1982)
Náš nejlepší
poválečný plošinář. Ve
Zlaté přilbě startoval poprvé v roce 1933 jako
sedmnáctiletý, naposled v roce 1951. Jeho
příznivcem byl konstruktér Jaroslav Simandl,
tvůrce ESA, který pomáhal mu při
úpravě motorů. Rosák později testoval jeho
plochodrážní speciály a
svými připomínkami přispěl k jejich
zdokonalení. Aktivně závodil do roku 1963,
vyhrál mnoho cen, mj. čtyři Stříbrné
přilby SNP v Žarnovici a osm titulů mistra ČSR. Podílel se
na propagaci ploché dráhy a
náborových akcích mládeže.
 |
 |
 |
Miloslav Špinka, Hugo
Rosák
a Karl Killmeyer na
tribuně. |
Start kategorie do 250 cm3,
č. 70 F. Dirtl,
č. 73 Ladislav Steiner. |
Jan Lucák se strojem
Walter. |
|
|
|
 |
 |
|
Bohuslav Hybský,
ředitel a tajemník
závodu v letech 1947 - 1951 |
Tragicky zesnulý
Jaroslav Němeček. |
|
11. ročník - 4.
září 1949
Závod se konal po dvouleté přestávce,
navštívilo jej 120 tisíc
diváků. Startovalo 71 závodníků z 6
zemí. Programy byly slosovatelné o automobil
Aero-Minor a tři motocykly. Závod vyhrál
Rakušan Fritz
Dirtl, který si pojistil
vítězství startem v
rozjížďkách dvou kategorií - v
silnější dohnal Lucáka
téměř k rekordnímu času, ve
slabší jel mnohem pomaleji a zajistil
tím tak velký handicap, který se
nikomu nepodařilo stáhnout. Na druhém
místě dojel Hugo Rosák, třetí byl
Gerrit van Dijk z Holandska.
Fritz Dirtl
(1928 - 1956)
Nadějný plochodrážní jezdec,
žák M. Schneeweise, který předčasně zahynul na MS
v Oberhausenu. Vedle zlaté přilby, kterou odjel na
speciálu svého učitele Schneeweise,
získal i titul mistra Rakouska na dlouhé i
krátké dráze,
úspěšný byl i v silničních
závodech. Co se stalo s jeho trofejí se dodnes
nepodařilo zjistit.
 |
 |
 |
Gerrit van Dijk, Fritz Dirtl a
Hugo Rosák na tribuně. |
Slavnostní
zahájení za
účasti
Akrobatického družstva Pardubice. |
Start strojů do 600 cm3
(č. 44 Špinka, č. 25
Lucák). |
Pardubické družstvo
Pardubičtí jezdci se objevili už na první
Zlaté přilbě, ale o zárodcích
týmu můžeme mluvit na konci
čtyřicátých let. Skutečné družstvo se
z místních jezdců zformovalo v polovině
padesátých let a v roce 1956 také
vstoupilo do prvního ročníku první
ligy pod hlavičkou KAMK Pardubice. Dařilo se mu střídavě,
dokonce sestoupilo a pak, sloučeno s hradeckým
týmem po krajské reformě, postoupilo opět do
nejvyšší soutěže. Jako jedno z
mála mělo početnější
jezdecké zázemí i v době krize
naší ploché dráhy v
polovině šedesátých let a
stálo u zrodu současné ligy v roce 1967. K
významným pardubickým jezdcům patřili
Hugo Rosák, který zde začínal,
Jaroslav Němeček (zahynul na Zlaté přilbě), v
padesátých letech Josef Růžička,
Vladimír Černík, Jaroslav a Vladimír
Vidrmovi, Antonín Švarc či Jaroslav Machač. V
šedesátých letech za tým
jezdil dnešní manažer Josef Laštovka,
Bedřich Mareš, Petr Dejmek, Evžen Erban, začínal
zde Milan Špinka.
Pardubický tým v 50. letech: Kysilka,
Černík,
Dušánek, Machač, Vl. Vidrma,
Růžička, Hora
Miloslav
Špinka
(1919)
Plochou dráhu začal jezdit po válce, v roce 1946.
Již v druhém roce své kariéry se
umístil na 3. místě v 10. ročníku
Zlaté přilby. V tomto závodě startoval naposledy
v roce 1969. Byl univerzálním jezdcem, vedle
klasické ploché dráhy jezdil i ledovou
plochou dráhu, silniční a
terénní závody. Je držitelem titulu
vicemistr republiky, v letech 1958 a 1959 se dostal do
evropského finále dlouhé i
krátké ploché dráhy.
Své zkušenosti předával synovi
Milanovi, který v mnoha ohledech splnil jeho
očekávání. V řadě závodů
startovali společně, což pokaždé přilákalo mnoho
diváků nejen u nás, ale i v zahraničí.
Závodil celkem 26 sezón; poslední
závod jel v roce 1971.
Rudolf
Havelka
(1927 – 2007)
Jedna ze dvou největších osobností
pardubické ploché dráhy v
poválečných letech. Spolu s Miloslavem
Špinkou tvořili základ pardubického
týmu startujícího v prvních
soutěžích a zároveň vedle nich vyrůstali
noví plochodrážní jezdci. Během
své aktivní kariéry působil mimo
jiné i v pražské Rudé hvězdě,
nejúspěšnějším klubu
naší plochodrážní historie.
Rudolf Havelka jako první pardubický
plochodrážník vybojoval titul mistra republiky v
roce 1950 a svůj triumf ještě jednou zopakoval o sedm let
později. Po skončení své aktivní
kariéry v roce 1971 působil mimo jiné ve funkci
trenéra reprezentace Československa.
12. ročník – 9.
září 1951
je považován za krizový ročník v
celé historii Zlaté přilby. Politická
situace a nedostatek devizových prostředků způsobily, že
mezinárodní účast byla omezena jen na
dva závodníky z NDR. Hlavní
závod se jel pouze v kategorii strojů do 500 cm3,
počet kol
byl snížen na pět. Aby 60 tisíc diváků
nebylo ošizeno, byl vypsán závod tzv.
katalogových strojů „O
stříbrný štít města
Pardubic“ v kategoriích do 150 cm3,
250 cm3 a 350
cm3. Program byl slosovatelný o tři motocykly zn. Monet.
Závod o Zlatou přilbu vyhrál Jan Lucák
na stroji JAP 500 cm3 před Hansem Zierkem z NDR
a Antonínem
Švarcem.
Jan Lucák
(1912 - 1997)
Všestranný
závodník,
který se zvláště před
válkou účastnil všech typů
motocyklových závodů - od
plochodrážních až po tzv.
Šestidenní. Je držitelem řady trofejí,
např. Křišťálové přilby. Pro svou
odvahu byl mezi závodníky
přezdíván „Vražda“. V roce
1958 získal titul mistr sportu, v roce 1964
zasloužilý mistr sportu. Od konce 50. let se věnoval se
výcviku dorostu. Stál u kolébky
naší ledové ploché
dráhy, byl trenérem čs. reprezentace ledařů.
 |
 |
 |
Akrobatické družstvo
Pardubice
při
zahájení závodu. |
Jan Lucák (č. 15) a
Karel Kadlec (č. 14) v
rozjížďce. |
Start závodu
„O stříbrný
štít“, stroje do 250 cm3. |
|
|
|
 |
 |
|
Jan Lucák a
Václav Kincl –
vítěz závodu O stříbrný
štít. |
Jan Lucák v rozhovoru
s novináři. |
|
13. ročník – 20. srpna
1961
se uskutečnil po desetileté přestávce,
naplněné úsilím o záchranu
tohoto prestižního závodu. Jeho systém
zůstal zachován, byla jen nově vytvořena kategorie pro
plochodrážní stroje. Vylučovací a
opravné jízdy se jely na pět kol,
finálová na sedm. Při sobotním
tréninku došlo k tragické
havárii závodníků Libora
Dušánka z Pardubic a Němce Ericha Stiegelmeiera,
kteří svým zraněním podlehli. V
závodě startovalo celkem 68 jezdců z 6 zemí,
sledovalo jej 100 tisíc diváků.
Zvítězil terénář Oldřich Klaudinger
před Jiřím Jasanským a Ervínem
Krajčovičem.
Oldřich Klaudinger
(1929)
nebyl plochodrážním
specialistou. Během
své sportovní kariéry se
zúčastnil mnoha motocyklových podniků -
silničních, terénních,
soutěžních i v tzv. Šestidenní, ve
kterých získal pro Československo čtyři
zlaté, dvě stříbrné a jednu bronzovou
medaili. Působil v Dukle Praha, za své úspěchy
získal v roce 1957 titul mistra sportu. Po odchodu z
aktivní činnosti působil jako řidič v ČSAV v Praze.
 |
 |
 |
Torzo motocyklu E.
Stiegelmeiera. Příčinou
havárie
byl prasklý rám,
který vyhodil jezdce ze sedla.
Za ním
jedoucí Dušánek již neměl
šanci se vyhnout. |
Libor
Dušánek. |
Erich Stiegelmeier. |
|
|
|
 |
 |
 |
Oldřich Klaudinger a trati. |
Antonín Kasper
dosáhl ve vylučovací
jízdě rekordní rychlosti 139,9 km/h. |
Miloslav Špinka
závod pro
defekt stroje
nedokončil. |
|
|
|
 |
 |
 |
Vítězové
Oldřich Klaudinger, Jiří
Jasanský
a Ervín Krajčovič. |
Nejrychlejší
čas ve finále zajel
anglický závodník
Martin Tatum.
Handicap stanovený pro plochodrážní
motocykly jej ale odsunul až na 4. místo. |
Ředitel Miroslav
Mývalt předává
cenu
Oldřichu Klaudinterovi. |
14. ročník - 16.
září 1962
se stal významným díky
nejvyššímu počtu finalistů,
kterých postoupilo dvacet. Více než 80
tisíc diváků podpořilo 71 jezdců z 6
států. Stejně jako v předešlém roce
byli jezdci rozlišeni dle kubatur a typů strojů
barevnými potahy na přilby. Poprvé se jelo tzv.
finále útěchy. Celý závod
provázelo horké počasí,
které bylo příčinou mnoha poruch.
Zvítězil německý závodník
Josef Seidl
před Jaroslavem Machačem a Antonínem
Švábem.
Josef Seidl
(1919)
začal jezdit plochou dráhu až ve
třiceti letech,
specializoval se převážně na dlouhé tratě. Přesto
získal řadu ocenění: čtyřikrát
zvítězil na Zlaté přilbě ADAC v NSR,
dvakrát na Zlaté přilbě Holandska, stal se
několikanásobným mistrem NSR. V roce 1962
přicestoval do Pardubic s legendárním H.
Gunzenhauserem, který tentokrát
zastával post mechanika a rádce.
 |
 |
Jaroslav Machač, Josef Seidl a
Antonín
Šváb
na stupních vítězů. |
Seidl s mechanikem
Gunzenhauserem. |
|
|
 |
 |
Start
plochodrážních motocyklů do 500 cm3.
|
Velký
zájem diváků. |
15. ročník - 15.
září 1963
Tento ročník uzavřel travnatou historii Zlaté
přilby v Pardubicích. Vývoj
motocyklového sportu, finanční
záležitosti i stále
vyšší rizika (smrtelná
havárie A. Vildeho) donutili pořadatele přeložit
závod do Svítkova. Slavnostního
zahájení posledního ročníku
na trávě se zúčastnili
vítězové z předchozích
ročníků: Z. Pohl, H. Rosák, J. Lucák,
O. Klaudinger i J. Seidl. Poslední dva se aktivně
účastnili závodu, Seidl dokonce s
nadějí na úspěch, ale musel vzdát pro
poruchu stroje. Zvítězil Antonín
Kasper před
Angličanem Martinem Tatumem a Ervínem Krajčovičem.
Antonín Kasper
(1932)
Během svého působení na
ploché
dráze získal řadu našich i
zahraničních ocenění. Byl
všestranným jezdcem, jezdil na trávě,
škváře i na ledové ploché
dráze. Kromě 15. Zlaté přilby se v
Pardubicích na škváře
umístil na druhém (1964) a dvakrát na
třetím místě (1965, 1967). Jako první
československý jezdec jezdil v britské
profesionální lize (1967) v Coventry. V roce 1965
získal Zlatou přilbu SNP v Žarnovici. Po ukončení
kariéry se věnoval trenérské
výchově svého syna Antonína, později
se stal trenérem RH Praha. Od roku 1981 je
trenérem klubu Bateria Slaný.
 |
 |
Antonín Kasper na
trati. |
Ervín Krajčovič,
Antonín Kasper a
Martin Tatum na
stupních vítězů. |
|
|
 |
 |
Poslední
jízda Antonína Vildeho. |
Hugo Rosák, Zdeněk
Pohl a Jan Lucák -
vítězové předešlých
ročníků. |
Začátkem 60. let postihla
závod krize.
Vývoj motocyklového sportu, finanční
záležitosti i stále
vyšší rizika (pět
smrtelných havárií) donutily
pořadatele přeložit závod do Svítkova na
škvárovou dráhu o délce 410
m, v rovinách 15 m a v zatáčkách 22 m
široké. Byl vypracován nový
systém závodu pro šest jezdců v
každé jízdě, který zahrnoval
bodovací jízdy, umísťovací
jízdy a finálový závod na 6
kol. Postupem času prošel systém
drobnými úpravami, ale jako celek se osvědčil a
Pardubice se staly místem
setkávání světové
plochodrážní elity.
V katalogu a
ve výstavě byly
použity fotografie Evžena
Báchora, Jana Janů, Milana Křička a archivu VČM v
Pardubicích.
Zpět